Pompa wody

0
1914

Posiadając samochód bardzo często do schłodzenia wielu elementów w nim pracujących niezbędne będą odpowiednie ciecze. W przypadku silników spalinowych takowa ciecz krąży pomiędzy silnikiem a chłodnicą. Sprawia to, iż w ruch zostaje wprawiona pompa cieczy chłodzącej. Potocznie nazywa się ją pompą wody. Przyjrzyjmy się zatem wszystkim elementom osprzętu silnika.

Pompa wody jest niedużym i otwartym urządzeniem, które wprowadza w ruch ciecz chłodzącą. Napędzana jest z reguły paskiem. Zależnie od konstrukcji dokładniej może to być pasek rozrządu, łańcuch lub pasek wielorowkowy, który napędza też i inne urządzenia wspomagające. W wielu układach rozrządu pompa wody stanowi element składowy. Dzięki temu jest systematycznie wymieniana, choć czasami można pomyśleć, iż bez potrzeby. Czy na pewno? Jaka jest jej budowa? Otóż składa się ona z korpusu, osadzonego na łożysku wirnika oraz wałka z kołem napędowym.

Dziś stosuje się wirniki, które osadza się na dwóch łożyskach na korpusie. Łożyska muszą być dobrane do obciążeń panujących na wirniku oraz kole napędowym. Nie wymagają one smarowania, ponieważ płyn zarówno chłodzi, jak i smaruje wszystkie czołowe uszczelnienia mechaniczne pompy wody. Sama ciecz posiada odpowiednią gęstość, dzięki czemu chroni elementy przed korozją. Bardzo często ostatnimi czasy wybiera się wirniki z tworzyw sztucznych. Woda może w szybki sposób zniszczyć wirnik pompy bardzo szybko wywołując korozję.

Płyn chłodzący dociera również do uszczelek pomiędzy pompą a blokiem (najczęściej papierowych lub silikonowych). Czy zatem pompa wody może się zepsuć? Jeżeli posiada odpowiednią ilość płynu chłodzącego nie powinna ulec uszkodzeniu, jednak jeżeli ma wadę fabryczną, jest to możliwe. Może się stać to w samochodach wyposażonych w pompę elektryczną, gdzie sterownik albo napęd mogą po prostu odmówić posłuszeństwa. Pomimo wszystko będzie dobrze zdecydować się na wymianę pompy na nową od razu przy zmianie rozrządu albo paska osprzętu.

Większość zakładów mechanicznych będzie również to doradzało. Warto będzie o to zadbać, ponieważ trzeba pamiętać, iż pompa wody stanowi jedno z kół pasowych. W wyniku jego uszkodzenia łożyska mogą się zatrzymać albo nawet spowodować szkody w samym silniku. Mechanik nie będzie w stanie ocenić stanu samych łożysk w pompie, więc nie można jej uznawać za sprawną. Jedynie łatwo można ocenić wycieki z pompy wodnej oraz stan samych uszczelek. Raz wyjętej pompy nie można również ponownie już założyć. Dobrze więc zadbać o sprawność swojego samochodu i wymienić wszystko co niezbędne.

Źródło: https://barracuda.sklep.pl/

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here