Każdy z nas twierdzi, że zakupów dokonuje rozważnie, kierując się logicznymi przesłankami. Sprawdzamy cenę produktu, skład i porównujemy go z innymi. W czasach kiedy porównywarki cen w internecie są na wyciągnięcie ręki (a raczej na kliknięcie), bez problemu możemy rzetelnie dokonać zakupu produktu.
Jednak w rzeczywistości, spora część konsumentów dokonuje zakupów pod wpływem impulsu, kierując się często wyglądem opakowania, które przyciąga wzrok lub znaną marką. Projektowanie opakowań w dzisiejszych czasach, jest nie tylko ważnym aspektem informacyjnym, ale także staje się walką o przyciągnięcie klienta do półki.
Jak opakowanie może zachęcić do zakupu?
Opakowanie produktu jest dla konsumentów wyznacznikiem, jakimi wartościami kieruje się producent, jakie jest przeznaczenie i charakter produktu oraz do kogo jest on kierowany. Projektant powinien kierować się kilkoma zasadami podczas designu opakowań.
Przede wszystkim, opakowanie powinno wyróżniać się na półce sklepowej. Charakterystyczna kolorystyka, ciekawa nazwa produktu… Wszystkie drobne elementy wpływają na efekt końcowy. Należy pamiętać, że konsumenci “jedzą oczami” – produkt powinien przyciągać ich wzrok i być rozróżniony na tle konkurencji. Jeśli postawimy przed klientem wiele bardzo podobnych opakowań, wtedy z pewnością będzie brał pod uwagę inne czynniki, takie jak np. cena. Natomiast kiedy stworzymy opakowanie, które od początku go zainteresuje, możemy liczyć na to, że dokona zakupu pod wpływem impulsu.
Bardzo ważny jest kształt opakowania. Klient, który wziął już do ręki dany produkt, czuje się z nim związany i jest bardziej skłonny dokonać zakupu niż ten, który tylko na niego spojrzał. Współczesna technologia pozwala na produkcję różnego rodzaju kształtów – od butelek, po kule, prostokąty i inne figury. Czasem postawienie na całkiem inny kształt niż konkurenci, okazuje się strzałem w dziesiątkę. Dobrym przykładem może być szampon w kostce, który ze względu na kilka cech (nietypowe opakowanie – szampony zazwyczaj występują w podłużnej butelce – ekologiczność rozwiązania oraz praktyczność) jest dobrze sprzedającym się produktem.
Design opakowań powinien uwzględniać również zawarcie odpowiednich treści. Ważne jest tutaj umieszczenie logo producenta oraz treści czysto informacyjnych. Należy pamiętać, że zbyt duża ilość tekstu może spowodować trudności w odczytaniu informacji zawartych na opakowaniu. W zależności od rodzaju produktu, treść będzie się różniła – np. dla produktów spożywczych umieszczamy datę, do której należy spożyć produkt oraz skład produktu i kaloryczność.
Zatrudnienie projektanta
Nie zawsze firma posiada dział projektowania. Czasem trzeba zlecić wykonanie pracy na zewnątrz. W przypadku nowych firm, design opakowań może okazać się nie tylko potrzebą wymuszoną przez wypuszczanie nowej serii produktu. Startupy i firmy, które wprowadzają nowe marki na rynek, powinny zadbać o odpowiednią identyfikację wizualną. Są agencje, które pomagają w całym procesie budowania designu opakowań. Taką firmą jest na przykład Meggot, która oferuje usługi związane z projektowaniem identyfikacji wizualnej marki.